3e Ronde om Renkum: Verslag
Zondag 11 september 2022 was het weer tijd voor de, inmiddels, jaarlijkse Ronde om Renkum.
Het wedstrijdgebied bevond zich deze keer voor het grootste deel in de gemeente Buren in de Betuwe. De start was op het eiland van Maurik. De route naar de start was daarmee een stuk langer dan gebruikelijk, maar dat was de moeite meer dan waard.
Een rustige omgeving met nauwelijks drempels en verkeerslichten, wat een verademing. Uitzetter Nico van Nes had deze keer een erg leuk bijzonder reglement bedacht.
Door de mooie ritomgeving en het leuke reglement ging ik met veel plezier richting carpoolplaats Vinkeveen waar Daan mij op zou pikken.
Het bijzondere aan het bijzonder reglement was dat er in deze rit geen keercontroles, scherprijders, herstellers en herconstructies zouden voorkomen.
Toen ik dat las vroeg ik me wel af of dit onderscheidend genoeg zou zijn voor een klassering waarbij niet iedereen evenveel strafpunten zou hebben.
Die vrees bleek achteraf ongegrond want er was geen enkele ex-aequo.
Dan de rit zelf. Nico had als tip meegegeven vooraf de gehele route in te tekenen in verband met de rijrichting. Kaartwegen mochten namelijk maar in 1 richting worden bereden.
Het eerste praktische probleempje deed zich direct voor. Als je de route op de kaartwegen zou intekenen was de onderliggende kleur namelijk niet meer goed zichtbaar. Dan maar ernaast, dat was dus redelijk eenvoudig op te lossen.
Datzelfde dachten we van de rit ook, maar er zaten diverse addertjes onder het gras waardoor niemand foutloos heeft gereden.
De route op weg naar pijl 1 liep via pijl 2. Dit betekende dat pijl 2 dus 2 keer moest worden bereden. Daar gingen wij meteen al de fout in. Wij kenden de route omdat we pijl 2 al een keer gereden hadden, maar omdat pijl 1 oranje was en pijl 2 wit moest bij de tweede keer zoveel mogelijk witte weg worden vermeden waardoor de route dus niet exact hetzelfde was.
Dit werd natuurlijk gecontroleerd. Even van de dijk af zou een juiste controle opgeleverd hebben. Wij reden wel lekker daar op de dijk, maar dat betekende dus wel de eerste 30 strafpunten.
Helemaal gefocust op de verschillende zichtbare en niet zichtbare kleuren (kaartwegen onder de zwarte pijlen hadden verschillende kleuren afhankelijk van de kleur waarmee het nummer van de pijl werd aangegeven) zijn wij vergeten om te letten op kaartwegen met een fietsje ernaast. Dat leverde ook weer 30 strafpunten.
Gelukkig waren wij niet de enigen in de A-klasse want niemand had hem gezien.
Nu moet ik ook wel zeggen dat hij klein en erg goed verstopt was en bovendien ook nog op de kop geplaatst. Ik zag ook nog even de kaart van de B-klasse en daar stond ook een fiets op. Dit was echter zo’n megafiets dat hij niet te missen was.😊
Verder verliep de rit soepel. Bij de mooie finishval hebben wij niet onderkend dat wij circa 10 meter tegengesteld hebben gereden over een eerder gebruikte weg die we in het begin van de rit al in de andere richting hadden bereden. Als beloning voor onze 3 fouten mochten wij het ritverslag schrijven. Aangezien Daan zich 'opeens' 😊 herinnerde dat hij het voorwoord voor de Kontaktsleutel moest schrijven, besloot hij democratisch dat ik dan wel het ritverslag mocht schrijven. Het resultaat staat hierboven, maar dat heeft u al gelezen als u bovenaan bent begonnen.
Nico bedankt voor de leuke en goed rijdbare rit in een mooie omgeving.
Erik Naaijen